Jak wybrać CRM? To pytanie, które pojawia się prawie zawsze na etapie wyboru systemu CRM. Na rynku dostępnych jest wiele różnych opcji i wszystkie opisywane są jako „najlepszy crm”.
I faktycznie, wiele z nich to naprawdę dobre systemy jednak nie dla wszystkich i nie w każdej systuacji.
Dlatego warto dobrze zastanowić się nad tym jak wybrać CRM. Poniżej kilka pytań, które należy rozważyć wybierając system CRM dla firmy.
1. Jak bardzo szczegółowych danych o klientach potrzebuję w systemie CRM?
System CRM to z definicji system do zarządzania relacjami dlatego najważniejsza część to informacje o klientach i potencjalnych klientach. Zastanów się więc jakie informacje o klientach wykorzystujesz do budowania relacji, jakich danych będziesz potrzebować do codziennej pracy w CRM i sprawdź czy system, który rozważasz pozwoli ci w łatwy sposób zintegrować potrzebne dane oraz czy sama prezentacja informacji będzie dla ciebie wygodna.
2. Czy CRM ma możliwość zbudowania zaawansowanych raportów sprzedażowych?
Wbudowane raporty sprzedażowe mają dwie podstawowe przewagi nad budowaniem raportów w zewnętrznych narzędziach.
Po pierwsze pozwalają śledzić analitykę sprzedaży na bieżąco, bez tracenia czasu na przesyłanie danych i aktualizacje.
A po drugie znacznie minimalizują ryzyko błędów w danych sprzedażowych, które często pojawiają się przy integrowaniu danych z różnych źródeł do zewnętrznych narzędzi raportujących.
3. Czy CRM pozwala na tworzenie rozbudowanych reguł automatyzacji?
To kluczowa funkcja CRM. Firmy, które wszystkie czynności „operacyjne” realizowały ręcznie po wdrożeniu CRM odnotowują wzrost wydajności pracy nawet o 300%. CRM to narzędzie, które pozwala na automatyczną segmentację leadów i deali ze względu na konkretne cechy, pozwala automatyzować dużą część lejka sprzedażowego i schematu obsługowego, a także automatycznie przydzielać zadania do odpowiednich osób w organizacji. To powinno być potężne narzędzie do budowania automatyzacji dlatego przed wdrożeniem koniecznie sprawdź czy CRM, który rozważasz ma wystarczającą ilość dostępnych funkcji.
4. Czy CRM ma wiele dostępnych opcji dostosowywania?
W każdej firmie pojawiają się pracownicy z różnym poziomem kompetencji oraz różnym poziomem dostępów do danych firmowych. Nawet jeśli teraz twoja firma jest mała i nie ma w niej takich podziałów to na pewno w pewnym momencie pojawi się potrzeba różnego poziomu dostępów dlatego warto zadbać o to od razu. Zastanawiając się jak wybrać CRM przemyśl jak chcesz zorganizować dostęp Twoich pracowników do danych i sprawdź czy rozważany system daje Ci takie możliwości jakich oczekujesz.
5. Czy CRM będzie łatwy w codziennej pracy?
To element, który na początku jest trudno ocenić, szczególnie jeśli to twój pierwszy system CRM. Rozpoczynając pracę z nowym narzędziem zazwyczaj wszystko wydaje się skomplikowane, a odnalezienie odpowiednich opcji chwilę trwa. Łatwość obsługi najlepiej sprawdzić w praktyce. Wytypuj 3-4 systemy i skorzystaj z okresów próbnych, które oferuje większość dostawców lub skorzystaj z pomocy wdrożeniowca, który skonfiguruje system, dostosuje do twoich potrzeb i pokaże Ci krok po kroku jak z niego korzystać na co dzień, aby wykorzystać w pełni potencjał narzędzia.
Jeśli po weryfikacji powyższych punktów będziesz rozważać CRM od Bitrix24 i pojawią się jakieś pytania to zapraszam do kontaktu. Bitrix24 to narzędzie typu „kombajn”, które łączy w sobie system do zarządzania projektami, narzędzia marketingowe oraz rozbudowany CRM, a także narzędzia do monitorowania czasu pracy i obiegu dokumentów w firmie. Jako partner Bitrix24 chętnie odpowiem na wszystkie pytania i wątpliwości.
System CRM to wybór na długie lata, bo pełne wdrożenie to zazwyczaj proces dosyć czaso- i energochłonny. Warto już na początku dobrze zastanowić się jak wybrać CRM i wdrożyć odpowiednie narzędzie niż wielokrotnie zmieniać system w poszukiwaniu tego idealnego.