Automatyzacja no-code

Co można zautomatyzować w szkole językowej?

Procesy obsługi klienta w szkołach językowych w większości wciąż są obsługiwane ręcznie. A można inaczej. Technologia przydaje się nie tylko  po to, aby zautomatyzować powtarzalne (i często nudne) zadania, ale by mądrzej i przyjaźniej obsługiwać kursantów.

Jeśli nie wiesz od czego zacząć to ten tekst jest dla Ciebie. Poniżej znajdziesz kilka procesów, które najczęściej automatyzujemy w szkołach językowych.

4 procesy, których nie powinien wykonywać pracownik

1. Zbieranie danych o potencjalnych klientach

Znasz to uczucie, kiedy we wrześniu ruch jest tak duży, że zapominasz kontaktować się z niektórymi klientami? Potencjalni zainteresowani klienci dzwonią telefonicznie, piszą na maila, wypełniają formularze, a ty starasz się sprawdzać wszystkie miejsca, aby żadnego nie pominąć.

To klasyczna sytuacja, która ma miejsce w szkołach językowych. Pierwszym elementem, który wprowadzam w trakcie projektów jest centralna baza kontaktów, która sprawia, że żaden kontakt już ci nie ucieknie.

Po pierwsze: kontakty ze wszystkich źródeł powinny trafiać do jednego pliku

Zazwyczaj potencjalni klienci pochodzą z formularzy na stronie, z reklam Facebook i Google, z telefonów, z maili, czasem przychodzą osobiście do sekretariatu.

Niezależnie od tego z jakiego źródła pochodzi klient powinien znaleźć się w twojej “centralnej bazie kontaktów” czyli w jednym pliku excel (lub innym narzędziu, z którego korzystasz). Najlepiej jest mieć przygotowany gotowy formularz za pomocą którego wprowadzasz dane bezpośrednio do twojej “centralnej bazy kontaktów”.

Po drugie: zaznaczaj statusy.

Najważniejsza kolumna w twoim pliku z potencjalnymi klientami to kolumna o nazwie STATUS. Status sygnalizuje Ci w pierwszej kolejności, na którym etapie znajduje się potencjalny klient, a jednocześnie jakie powinno być następne działanie, aby zbliżyć klienta do podjęcia decyzji o zapisie do Twojej szkoły.

Przykład: Mamy potencjalnego klienta na statusie “Nowe zgłoszenie” - to sygnał dla sekretariatu, że to nowy kontakt, który dopiero wyraził zainteresowanie kursami i trzeba podjąć z nim kontakt i np. zapisać na lekcję pokazową. Po zapisie kontakt zmienia status na “Zapisany na lekcję pokazową” i już jest o krok bliżej do podjęcia decyzji o zapisie.

Po trzecie: utrzymuj spójny format danych

Brzmi to dosyć enigmatycznie, ale to bardzo prosty, ale super ważny zabieg. Jeśli wpisujesz datę to zawsze w jednym formacie np. DD.MM.YYYY, jeśli wpisujesz numer telefonu to zawsze 48 000 000 000 itd, jeśli wpisujesz imię kursanta to zawsze w pełnej formie czyli np. Aleksandra, a nie Ola (nawet jeśli ma 3 latka :)).

Ta niepozorna zmiana sprawia, że Twój excel z danymi o potencjalnych klientach zyska +1000 pkt do funkcjonalności, a dodatkowo przeniesienie tych danych do innego narzędzia typu CRM (co bardzo polecam!) będzie bajecznie proste.

Polecane narzędzia: Airtable, Smartsuite

Komunikacja wokół lekcji pokazowych

Kiedy organizujesz lekcje pokazowe i zbierasz chętnych potencjalnych klientów musisz wykonać kilka ważnych działań, aby wszyscy byli odpowiednio poinformowani.

W procesie komunikacji o lekcji pokazowej pojawiają się zazwyczaj 3 podstawowe komunikaty:

  • potwierdzenie zapisu na lekcję pokazową (e-mail oraz sms)
  • przypomnienie o lekcji pokazowej na 1 dzień przed (e-mail oraz sms)
  • komunikat “dziękujemy za udział w lekcji pokazowej” (e-mail oraz sms)

Te komunikaty można wysłać automatycznie wykorzystując narzędzia do budowania scenariuszy automatyzacji np Make lub wykorzystując automatyzacje dostępne w systemach CRM.

Kolejnym krokiem może być rozbudowa komunikatów wokół lekcji pokazowych, aby jeszcze lepiej i szybciej przesuwać klienta po ścieżce sprzedaży.

Polecane narzędzia: Make

Zapis na rozmowę poziomującą

Zazwyczaj, aby zapisać potencjalnego klienta na rozmowę poziomująca trzeba ustalić wspólny termin dla klienta oraz metodyka/lektora. Aby nie bawić się w głuchy telefon i aby sekretariat nie musiał uczestniczyć w tych ustaleniach wykorzystaj kalendarz online.

W tym narzędziu możesz ustalić dostępność metodyka/lektora oraz udostępnić klientowi. Dzięki temu klient komfortowo może wybrać wygodny dla siebie termin, a wszyscy zainteresowani otrzymają o tym powiadomienia.

Polecane narzędzia: Zencal, Calendly

Podpisanie umowy

Jeśli wciąż podpisujesz z klientami papierowe umowy to… przestań w końcu. Zastanów się ile czasu traci twój sekretariat, żeby przypominać klientom o przyniesieniu podpisanej umowy, ile czasu marnujecie na monitorowaniu tego tematu i ile lasów marnujecie na papier do wydrukowania tych dokumentów?

Można to bardzo wygodnie zrobić online w kilku krokach:

  • wgrywasz szablon umowy z tzw. zmiennymi czyli polami, które są wypełniane dla każdego klienta/każdej grupy innymi wartościami
  • dokument jest wypełniany na podstawie danych z twojego CRM lub e-dziennika
  • wysyłasz klientowi dokument do podpisu na maila
  • klient potwierdza podpis jednym kliknięciem
  • wszyscy dostajecie podpisane dokumenty i potwierdzenia

Polecane narzędzia: Autenti

Kilka słów na koniec

Prowadząc szkołę językową chcesz dostarczać swoim kursantom najwyższą jakość kursów językowych. Spędzasz duża czasu na szukaniu najlepszych metod i najlepszych lektorów. Wiele wysiłku wkładasz w to, aby każdy kursant był zaopiekowany i czuł się w szkole dobrze, szczególnie jeśli mówimy o dzieciach i ich rodzicach.

Jednak prowadzenie szkoły językowej to nie tylko wyzwania związane ze sposobem nauczania, ale także mnóstwo pracy operacyjnej którą trzeba wykonać.

Od ponad 2 lat współpracujemy ze szkołami językowymi i pomagamy im układać procesy. Jeśli chcesz by administracja, sprzedaż i obsługa klienta działała szybciej i przyjaźniej dla klienta - skontaktuj się z nami, a pokażemy Ci, gdzie możesz najwięcej zyskać dzięki mądrym automatyzacjom.

Porozmawiajmy o automatyzacjach

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co można zautomatyzować w Twojej firmie? Umów z nami niezobowiązujące spotkanie.
Jedyne, co ryzykujesz, to przekonanie się do technologii!

Podziel się wpisem
Zapisz się do newslettera
Zapisując się do newslettera zgadzasz się z naszą Polityką Prywatości
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Coś poszło nie tak, spróbuj jeszcze raz

Porozmawiajmy o automatyzacjach

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co można zautomatyzować w Twojej firmie? Umów z nami niezobowiązujące spotkanie.
Jedyne, co ryzykujesz, to przekonanie się do technologii!

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji w Polityce Prywatności